De Rolkoffer in Amsterdam.

Je herkent het vast, groepen toeristen die allemaal met een rolkoffer door de straat lopen.


Echt geruisloos gaat dat vaak niet. Zeker niet wanneer de straat bestaat uit kasseien, zoals aan de Bickersgracht. Bewoners daar worden gek van het koffergeweld en zijn in actie gekomen. Twee beschilderde verkeersborden waarschuwen: deze straat is verboden voor rolkoffers.

 

Om zes uur 's ochtends vertrekken ze naar Schiphol. En dan gaat het van "prrrrrrrrrrrrrrr"', verklaart een buurtbewoner het nieuwe bord. 'Als ze er nou iets in maakten waardoor er in ieder geval nog leuke muziek uit kwam. Aan de andere kant. Misschien moeten mensen gewoon wat meer bezig zijn met kinderen maken. Dan zitten ze niet zo te zeiken over rolkoffers.'

'Ik snap het wel', stelt een bezoeker als hij naar het bord kijkt. 'Het maakt natuurlijk een boel lawaai op deze straat.' 'Het was een verrassing dat 'ie er ineens hing', stelt weer een andere buurtbewoner. 'Maar absoluut noodzakelijk. We hebben heel erg veel last van de rolkoffers over de steentjes.'

Wordt dit het nieuwe straatbeeld van Amsterdam, voor onze touristen?

Oorspronkelijk slechts bedoeld als een onschuldige reisaccesoire waarbij de gebruiker zijn last niet hoeft te dragen maar dankzij de ingebouwde wieltjes slechts achterzich aan hoeft te trekken als bagage wagentje. Natuurlijk zijn er mensen die zichhebben gevestigd in de welhaast onbetaalbare grachtengordel die zich ergeren aan de geluidsoverlast van de wieltjes op de straatklinkers maar verder geen probleem zou je zeggen.

Inmiddels zijn de rolkoffer evenals zijn familieleden de rugzak, sporttas en anderen geëvolueerd naar de status van verdacht object wanneer zij wordt aangetroffen zonder begeleider als een mogelijke vorm van de wraak van Allah tegen anders denkenden. Wordt hij echter aangetroffen in zijn oorspronkelijke vorm voortgetrokken door een persoon dan roept hij de verdenking op als zijnde onderweg naar een illegale vorm van vakantie verblijf. Voor deze laatste verschijningsvorm is inmiddels een rolkoffer brigade opgericht welke zich bezig houdt met het ongemerkt volgen van de verdachte om zo de illegale vakantie voorziening te ontmaskeren. Deze activiteit van de gemeente Amsterdam is inmiddels een goed renderend verdienmodel gebleken gezien de hoge boetes die in deze branche worden uitgedeeld.

Een frontale aanval op het rolkoffergeratel

Alledaagse wetenschap De rolkoffer zal qua vormgeving weinig meer veranderen. Maar wordt het niet eens tijd die vreselijk ratelende, hardplastic wieltjes te vervangen?

In 1960 maakte het ‘boodschappenwagentje’ zijn entree. Het was een innovatief geval op twee wankele wielen dat je aan een stang achter je aan moest trekken. Aardappelen, uien, stronken prei, alles kon erin. Een leuk cadeau voor moderne moeders, schreef de Bijenkorf. Stevig, handig, waterdicht.

Iedereen begreep dat bejaarden de bedoelde doelgroep waren, maar zelf weigerden ze ermee de straat op te gaan. Liever dan voor paal te staan hielden zij vast aan de oude boodschappentas.

Twintig jaar later verscheen de koffer-op-vier wielen die je lachend aan een lus achter je aan moest slepen. Je zag er alleen stewardessen mee. De koffer reed op zijn lange smalle kant en donderde om de haverklap om. Dat nekte het imago. En de koffer-met-trekstang die in de jaren negentig arriveerde leed aan hetzelfde euvel. Hij stond niet op vier maar op twee wielen, maar nog steeds was de wielbasis te smal en lag het zwaartepunt te hoog. Het waggelen was gebleven. Toch zijn er ontelbaar veel van verkocht en door de knapste koppen is nagedacht over de vraag waaróm ze steeds omvielen. ’t Kwam ook door de slome reactie van de reiziger ontdekten Surjani Suherman c.s. in 1997 (Journal of Sound and Vibration).

Het heeft lang geduurd voor men inzag dat de koffer gewoon een kwartslag gedraaid moest worden. Dan was de basis breder en lag het zwaartepunt lager. Toen dit inzicht

Inmiddels is het vrolijke rolkoffergeratel uit geen moderne stad meer weg te denken. De rijdende koffer blijft altijd bij ons.

Even suggereerde Venetië in november 2014 de lawaaiige rolkoffers te verbieden

Hij zal ook niet veel meer veranderen, menen ergonomen en industrieel ontwerpers. Zij peinzen nog wel eens over verbetering, maar kunnen niet veel meer verzinnen. Een langere trekstang, een draaibaar handvat, grotere wielen, maar het hoeft niet per se. De bestaande ontwerpen voldoen.

Aan de vraag waarom rolkoffers zo’n teringherrie maken lijkt niemand toe te komen. Even was er paniek toen Venetië in november 2014 suggereerde lawaaiige rolkoffers voortaan te verbieden, maar dat bleek loos alarm. Niemand wil de horeca in de wielen rijden.

Waarom maken rolkoffers zoveel lawaai? Waarom hebben ze van die hardplastic pokkewieltjes terwijl de fabrikant toch net zo goed wielen met een rubberen rand hadden kunnen kiezen? Of massief rubberen wielen. Of opblaaswielen?

Op de vierde etage van de Amsterdamse Bijenkorf ligt een deel van het antwoord. Er staan vele tientallen rolkoffers uitgestald, koffers uit het duurdere segment, zeker, maar toch koffers in alle soorten en maten. Het blijkt dat veel koffers voor het sta-gemak toch maar met vier wielen zijn uitgerust, maar ook – en belangrijker – dat veel rolkofferwielen wel degelijk een rubberen loopvlak hebben. Anderzijds ontbreken de koffers met hardplastic wielen niet.
Frappant: rubberrandwielen zijn altijd als zwenkwiel uitgevoerd en hebben een plat loopvlak. Hardplastic wieltjes draaien om een vaste as. En hebben een bolrond loopvlak.

Het andere deel van de oplossing komt van de levensgevaarlijke sleepmandjes van Albert Heijn waar al die rolkofferkerels ook zo graag mee rondtrekken. Die mandjes staan op vier hardplastic wieltjes die om vaste assen draaien. Toch valt er prima mee te navigeren. Een bocht naar links, een bocht naar rechts: no problem. Met rubberen wielen op vaste assen was dit niet mogelijk geweest.

Wieltjes die om vaste assen draaien zijn altijd goedkope wieltjes. Ze moeten wel van glad, hard plastic zijn om in bochten voldoende te kunnen slippen. Ook moeten ze klein worden uitgevoerd om een te zware belasting van hun goedkope lagertjes in het bochtenwerk te voorkomen. Bijkomend voordeel van het plastic: als het lager toch vastloopt is de koffer nog redelijk te verslepen.


Vind je dit leuk? Deel het met je vrienden!

1
1 point

Wat is jouw reactie

Verbaasd Verbaasd
2
Verbaasd
Huilen Huilen
0
Huilen
Leuk Leuk
0
Leuk
Lol Lol
1
Lol
Love Love
0
Love
Niet leuk Niet leuk
0
Niet leuk
Boos Boos
1
Boos
Dolf

Geef een Reactie

Kies een formaat
Poll
Stemmen om beslissingen te nemen of meningen te bepalen
Verhaal
Opgemaakte tekst met insluitingen en visuals
Meme
Upload uw eigen afbeeldingen om aangepaste memes te maken
Afbeelding
Foto of Gif afbeelding